BACARDI
Bacardi to najlepiej sprzedająca się marka rumu na świecie. Jej historia zaczyna się 4 lutego 1862 roku, kiedy to Hiszpan Don Facundo Bacardí Massó zakupił niewielką destylarnię w Santiago de Cuba, z postanowieniem stworzenia innego, lżejszego rumu niż ówczesne standardy.
Historia symbolu rumu Bacardi jest pomysłem żony Facunda, Doñy Amalii, która pewnego dnia zauważyła na krokwiach destylarni kolonię nietoperzy owocowych. Przypomniała sobie o ich istotnej roli w kulturze hiszpańskich i kubańskich Indian Taíno, jako zwiastunów zdrowia, zgody w rodzinie i sprzyjającej fortuny. Niedługo później lokalni mieszkańcy zaczęli prosić o "el ron del murcielago" – rum nietoperza.
W 1862 roku Facundo Bacardí Moreau (syn Don Facundo) zasadził przed destylarnią palmę kokosową, pieszczotliwie nazywaną El Coco, która stała się symbolem rodziny Bacardí i jej biznesu. El Coco oparła się pożarowi destylarni, pięciu trzęsieniom ziemi i niezliczonym huraganom, stając się symbolem siły i wytrwałości firmy Bacardi.
W latach 30. XX wieku Bacardi otworzyło destylarnie w Meksyku i Puerto Rico. 14 października 1960 roku wszystkie oddziały i aktywa firmy na Kubie zostały nielegalnie skonfiskowane przez rewolucyjne siły rządowe, a rodzina Bacardí została zmuszona do ucieczki z wyspy. W tym samym roku przepowiednia dotycząca El Coco urzeczywistnia się - uwielbiana palma marnieje i obumiera.
Dzięki podjętym wcześniej decyzjom o przeniesieniu firmowych znaków towarowych oraz szczepów drożdży poza terytorium kubańskie, Bacardi kontynuowała działalność w USA, Meksyku, Puerto Rico, Hiszpanii oraz na Bahamach. Działający w Cataño (Puerto Rico) zakład to obecnie największa destylarnia rumu klasy premium na świecie.